Miten markkinoida yritystä ilman, että rikot tekijänoikeuksia?

 

Moni uusi tai jo vähän pidempään toiminut yritys painii markkinointisisällön kanssa. Kuvallinen markkinointisisältö saa jopa 94% enemmän katsomiskertoja kuin kuvaton. Mistä löytää kuvia, jotka eivät kuitenkaan riko tekijänoikeuksia? Kuvat rikastuttavat nettisivujen sekä blogien sisältöä, mutta miten houkutella kävijöitä sivuille ilman lainvastaisuuksia? Tässä on joitain vinkkejä:

Ota omat kuvasi

 

Yksi tapa välttää tekijänoikeuskysymykset, on ottaa itse valokuvat yrityksen verkkosivulle ja markkinointimateriaaliin. Matkapuhelimissa on nykyään erinomaiset kamerat. Ei ole mitenkään harvinaista, varsinkaan sosiaalisessa mediassa, että yritykset itse napsivat kuvia. Aitoutta ja rosoisuutta jopa arvostetaan.

Huomaathan, että työntekijälläsi on tekijänoikeudet hänen ottamiinsa kuviinsa. Työsopimuksella tai erillisellä sopimuksella kuitenkin voidaan siirtää käyttöoikeuksia valokuvaan työntekijältä työnantajalle. Omassa työsopimuksessani lukee lyhyesti:

”Tekijänoikeudet niihin teoksiin, jotka työntekijä työssä luo, kuuluvat työnantajalle.”

 

Ilmaiset ohjelmat käyttöön

 

Suositulla Canvalla pystyt luomaan muun muassa logon, infografiikoita, mainoksia, julisteita ja postauksia sosiaaliseen mediaan. Canvassa voit valita monista pohjista itsellesi sopivat mallit lisäämällä tekstiä, kuvia ja animaatioita. Canvassa on ilmaisia ja maksullisia kuvia, joita voit käyttää vapaasti tarpeidesi mukaan. Voiko enää helpompaa verkkosivujen ja markkinoinnin suunnittelu olla!

Hae tekijänoikeusvapaita kuvia

 

Voit löytää netistä kuvia, joista kaikki tekijänoikeudet on luovutettu ja kuvia saa käyttää markkinointiin. Tässä muutama verkkosivusto, jotka tarjoavat ilmaisia ladattavia kuvia unsplash.com ja pixabay.com. Sivustot tarjoavat tietokantoja valokuvista, joita voit helposti käyttää mihin tahansa tarkoitukseen, myös markkinointiin. Ainoastaan kuvien myyminen on kielletty.

Muitakin vastaavia ilmaisia ja maksullisia sivuja löytyy. Miinus puoli on se, että eri yritykset voivat käyttää samaa kuvaa. Tämä ei ole erottuvuuden kannalta yritykselle hyväksi .

 

 Kuva on maksuttomasta kuvapankista. Toimiston työntekijät eivät lianneet käsiään kuvaa varten.

 

Palkkaa apua

 

Ehkä sinulla ei ole aikaa ja energiaa markkinointiin ja nettisivujen tekemiseen. Hommaan ei myöskään ole oikotietä, vaikka nykyään paljon apuvälineitä löytyy. Jos kalenterisi on täynnä ja työnjälki puolivillaista, kannattaa alkaa kilpailuttamaan markkinointitoimistoja.

 

Lopuksi

 

Ole varovainen valokuvien kanssa, joita itse et ole ottanut ja laitat verkkosivustollesi tai mihin tahansa markkinointimateriaaliin. Sinun vastuullasi on varmistua siitä, että kuvien käyttö on luvallista. Valokuvien suoja-aika on lähtökohtaisesti 50-vuotta kuvanottovuoden päättymisestä.

Pääsääntöisesti valokuvaa luvatta käyttänyt joutuu maksamaan paitsi vaaditun korvauksen, myös molempien osapuolien oikeudenkäyntikulut, jos riittävän ikävästi käy.

 

  • Kännykällä omat kuvat
  • Ilmaisia ohjelmia on tarjolla
  • Kuvaaja on voinut luovuttaa kaikki tekijänoikeudet – ei kuin googlettamaan
  • Ammattiapu pienentää omaa to do -listaasi
  • Ilman tekijänoikeuksia ei kulttuuria voisi tehdä ammattimaisesti

 

 

-Petra Stark, legal assistant

 

Sinua voisi kiinnostaa lukea myös

Yrittäjän sopimusasioiden tarkastuslista

Viisi syytä, miksi myyntisaamisten kiertoaikaa on tärkeä seurata

Työntekijän irtisanominen pienessä yrityksessä

Jutellaan ja kartoitetaan sinun tarpeesi

 

OTA YHTEYTTÄ