Matti Honkanen ja Antti Piispanen Q&A

Honkanen & Co on perustettu 9.10.2018. Lokakuussa siis juhlimmekin toimistomme 2-vuotissyntymäpäiviä ja samalla myös nimi vaihtuu Asianajotoimisto Honkanen & Piispanen Oy:ksi. Palataan kuitenkin siihen hetkeen, kun toimisto oli vasta idean tasolla. 

 

Q 1: Miten tutustuit Mattiin/Anttiin?

 

Antti: Ihan ensimmäisen kerran kohtasimme yhteisen toimeksiannon kautta. Sama asiakas onkin ollut kanssamme siitä asti.

Matti: Aivan, myöhemmin tapasimme sattumalta myös espanjan tunneilla.

 

Q 2: Milloin ja miten päätös yhteisen toimiston perustamisesta syntyi?

 

Antti: Kimmoke lähteä perustamaan oma toimisto kumpusi tyytymättömyydestä, siihen minkälaiseksi asianajajan ja asiakkaan suhde muodostuu isossa toimistossa. Pienemmässä toimistossa asiakkaan kohtaaminen korostuu ja itse ongelmaan pääsee sisälle paremmin, kun ylimääräiset välikädet ovat poissa.

Päätös perustamisesta syntyi itselläni 2018 alkuvuonna. Tällöin myös törmäsin Matti Honkaseen toistuvasti, sillä meillä oli tuolloin samat kotikulmat Nurmijärvellä. Kerroin asianajotoimiston perustamisaikeistani Matille. Tähän hän totesi, että meillä taitaa olla samansuuntaisia ajatuksia. Siitä se lähti.

Matti: Asuin ennen toimiston perustamista kaksi vuotta Espanjassa. Myös minulla oli oman toimiston perustamisajatuksia. Kun palasin takaisin Suomeen, törmäsimme Antin kanssa jatkuvasti kaikenlaisissa arkisissa tilanteissa, kuten kaupassa ja bussissa.

Tämän muistan tarkkaan. Antti kertoi Nurmijärven K-marketissa toimiston perustamisaikeistaan. Kerroin, että on raskasta perustaa toimistoa yksin. Päätimme lyödä sitten hynttyyt yhteen. Toiminta lähti käsittämättömällä vauhdilla eteenpäin. Jo kolmen päivän päästä toimiston perustamisesta kädet olivat täynnä töitä!

 

Q 3: Mitkä ovat yhteistyönne hyvät puolet? Miksi lähdit juuri yhtiökumppanisi kanssa yhteiselle matkalle?

 

Matti: Meitä yhdistää ainakin tietysti se, että molemmat halutaan tehdä hommia kädet savessa. Eli ilman turhaa byrokratiaa. Oma tapani on se, että olen tavoitettavissa ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden eli 24/7 ja 365/365. Erityisesti ulkomaalaiset asiakkaat arvostavat tätä.

Antti: Tässä on hyvää sellainen monipuolisuus. Työskentelyssä on vauhtia ja kaasua sekä tekemisen meininkiä. Myös harkintaa, dynamiikkaa ja erilaisiin tilanteisiin sopivia tekemisen tapoja löytyy.

 

Q 4: Miltä perustamispäätös tuntuu nyt? 

 

Matti: Tuntuu hyvältä. Omasta mielestäni myös erilaiset toisiamme tukevat roolit onnistuvat. Antin rooli korostuu hallinnollisen puolen hoidossa, kun taas itse olen omaksunut aktiivisen jalkatyön. Käyn tapahtumissa ja tapaan ihmisiä, mikä on minun tapani markkinoida toimintaamme.

Antti: Tämä oli hyvä ja oikea päätös. Töihin tuleminen on joka kerta innostavaa ja työ on merkityksellistä!

 

Q 5: Kerro, mitä Honkanen & Co sinusta edustaa?

 

Antti: Honkanen & Co edustaa käytännön järkeä. Asiakkaan tarve on lähtökohta, ja me tuotamme siihen käyttökelpoisen ratkaisun. Jos vertaa shakkipeliin, niin asianajaja on kuningasparin vieressä sekä neuvonantaja että lähetti, minkä lisäksi hän on myös sotilaan roolissa. Eli taistellaan sitten ihan kunnolla, jos on tarve!

Matti: Toimintamme on rehellistä ja avointa asiakkaan tavoitteiden toteuttamista. Pääasia, että asiakas on tyytyväinen!

 

Q 6: Mikä erottaa tämän asianajotoimiston muista toimistoista?

 

Antti: Meillä on sekä ison, että pienen toimiston vahvuudet. Meillä yhdistyy ison toimiston osaamisen syvyys ja laajuus sekä pienemmän toimiston läheinen suhde asiakkaaseen. Isommassa toimistossa asianajajan suhde asiakkaaseen voi olla etääntynyt ja ketjuuntunut. Meillä asiakassuhde pysyy välittömänä. Byrokratia isossa talossa näkyy myös tähtiin nousevina hintoina.

Matti: Juuri näin. Tarkoitus on, että hommat tehdään itse eikä hallinto syö itse toiminnan ydintä. Meillä on myös hyvä sijainti. Aviapolis on logistisesti kätevä sijainti, tänne on helppo tulla joka puolelta Suomea. Miksei myös lentäen!

 

Q 7. Mikä on Honkanen & Co:n liiketoiminnan kantava ydinajatus ja liiketoiminnan filosofia?

 

Matti: Sanon aina, että pääasia on, että asiakas on tyytyväinen. Tekee sitten hommia päälaellaan, ulkona tai etänä, aina on sama tavoite. Eli mennään asiakastyytyväisyys edellä, ja hommat hoidetaan pikkuasioita myöten hyvin.

Antti: Itselleni aina sanon, että asianajotoiminnan tarkoituksena on hankkia ja hoitaa toimeksiantoja. Ei sen monimutkaisempaa. Asianajajan pitää pystyä nukkumaan omat yöunensa hyvin. Tähän en kykenisi, ellei kerrottaisi suoraan, milloin juttuun ei kannata ryhtyä.

Lisäksi toiminnan fokus on aina pitkän tähtäimen. Tällä alalla ei haeta mitään nopeita ja helppoja voittoja. Tämä on luottamuspääoman kerryttämistä pitkäjänteistä toimintaa harjoittaen. Olemme luotettava, rehellinen, avoin, täsmällinen ja laatuhakuinen toimisto. Vertaan toimintaa siihen, että jokaisessa toimeksiannossa rakennamme ikään kuin Mersua.

 

Q 8. Mikä asianajajan työssä on parasta? Entä palkitsevinta?

 

Matti: Voitetaan ja saadaan juttuja hoidettua. Häviäminen ei ole minulle vaihtoehto!

Antti: Intohimo on perehtyä asiakkaan tilanteeseen ja kehittää käytännöllinen sekä viisas ratkaisu tilanteeseen. Ehdottomana intohimona on neuvottelutulosten saaminen sekä taistelu asiakkaan puolesta. Kiinnostuksenkohteitani ovat myös kirjoittaminen. Parasta on, kun aloittaa työt kuudelta ja lopettaa viideltä iltapäivällä eikä huomaa ajankulua.

 

Q 9. Mihin Honkanen & Co erikoistuu ja mistä toimistolla erityisesti pidetään?

 

Antti: Me keskitymme tilanteen kokonaisvaltaiseen haltuunottoon yhdessä asiakkaan kanssa. Tarkoitus on tuottaa asiakkaalle luotettava tieto, jonka pohjalta asiakkaan on turvallista tehdä päätökset. Tavoitteena on ansaita luottamus aina uudestaan ja uudestaan. Yleisesti kiinnostaa konfliktitilanteiden ratkaiseminen.

Matti: Kyllä, olemme mielellään litigaattoreita eli riidanratkaisijoita. Pidän yrityksiin liittyvistä jutuista sekä vero- ja tullijutuista. Tällä hetkellä työpöydällä on aika monipuolisesti kaikkea. On vakuutusjuttuja, työsuhdejuttuja, omaisuuden erottelua, avioerojuttuja sekä ulkomaisia tapauksia. Venäläisten asiakkaiden toimeksiantoja olenkin hoitanut jonkin verran. On hyvä, jos joku pystyy ne täällä paikallisella murteella selittämään!

 

Q 10. Lopuksi vielä kurkistus yrityksen tulevaisuuden näkymiin. Minkälaisena näet Honkanen & Co:n tulevaisuudessa?

 

Antti: Tavoitteena, että Honkanen & Co on Vantaan paras työpaikka! Kun työntekijät kukoistavat, myös asiakas on tyytyväinen.

Matti: Tavoitteena on, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja toimisto pysyy ketteränä, eikä byrokratia raskauta asianajajan ja asiakkaan välitöntä suhdetta.

Jutellaan ja kartoitetaan sinun tarpeesi

 

OTA YHTEYTTÄ